Stertocht Apeldoorn-Hoenderloo – 13 juli – 25 km

klein07Vandaag was de voor mij 2e etappe van de stertochten. Op de lijst van afgelopen zaterdag had ik gezien dat Kostas vandaag ook zou meelopen. Ik stuurde hem een berichtje en dat resulteerde in een lift. Hij pikte mij op en om kwart voor 9 konden wij ons al melden bij de Naald, het startpunt van vandaag. Daar aangekomen stonden er al enkele mensen, maar ook zagen we wat wandelaars lopen. Het bleek dat de Apeldoornse 4daagse hier ook langs kwam.

Bij de Naald stonden ook Albert en Meintsje. Zij liepen ook mee met de Apeldoornse. Dat was toevallig! Toen om 9 uur iedereen compleet was zijn we gaan lopen. We waren vandaag met slechts 7 personen die bij elkaar bleven lopen. Er waren nog wel een paar meer, maar die waren al eerder vertrokken of begonnen juist later. Dat kon allemaal met deze stertochten, want aan en afmelden hoefde niet en we volgden Lange Afstands Wandelpaden waardoor alles dus al gemarkeerd was. Het was een gezellig clubje vandaag, en er werd zoveel gekletst dat regelmatig Dick ons weer het juiste pad op moest leiden.

klein10Wij liepen het eerste stuk tegen de Apeldoornse wandelaars in. Dat was leuk want zo spotten we allemaal wel een paar bekenden.
Maar na een tijdje bogen wij toch af en gingen we het bos in. Het was nu even zoeken naar de markeringen en we liepen ook een aantal keer verkeerd. Gelukkig had ik mijn gps mee waardoor ik de kaart kon vergelijken met de gps en we altijd weer goed uit kwamen. We gingen over het terrein van de Hamermolen, een prachtig stukje.

We liepen daarna weer door het bos, langs de spreng, maar helaas begon het te regenen. En niet zo’n klein beetje ook. De poncho’s moesten aan. We liepen tot Beekbergen. Hier namen wij een koffiestop bij het pannenkoekenrestaurant. Daarna moesten we weer even speuren naar de juiste route. Het bleek dat we een weggetje hadden gemist voor de rust en helemaal niet in Beekbergen uit moest komen. We kwamen wel weer op de route. Een mooi stuk volgde. Een bos met smalle paadjes. En flink klimmen en dalen. Volgens sommigen leek het Oostenrijk wel.

Ik kende het niet, was hier nog nooit geweest maar het was inderdaad een prachtig trailtje. Ook nu hoosde het weer en werden de broekspijpen zeiknat. Kostas kwam erachter dat zijn plu nog in het restaurant lag. Niet handig.

klein33In de buurt van Hoenderloo aangekomen kwamen we langs een rotonde met rotsblokken waar we nog wat foto’s hebben gemaakt en even later bij een schitterend klein wit kerkje. Bij de bushalte in Hoenderloo zat deze etappe erop en zijn we weer met de bus terug gegaan naar Apeldoorn, waar de auto’s stonden. Het was een mooie etappe vandaag, jammer alleen van de hoeveelheid regen.

Kostas besloot nog even zijn plu op te halen. En toen hebben we meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een pannenkoek te eten. Het was ook leuk om even weer bij te kletsen met hem, ik had hem al een hele tijd niet meer gezien.

Klik hier voor alle foto’s