Winterwandeling Hengelo – 24 januari – 12 km

klein01Nieuw jaar, nieuwe uitdagingen…  De eerste is de Kennedymars van Winterswijk naar Arnhem, dus er moet weer eens gewandeld worden. Het liefst een 40er, maar die zijn er niet op de dagen dat ik kan. Daarom besloot ik vandaag maar eens te beginnen met de 18 km van de winterwandeling in Hengelo. Paps en Peter hadden ook al bedacht om hier te gaan wandelen, dus konden we mooi samen! Echter kwam Peter vanochtend vertellen dat hij toch liever 12 km liep in verband met visite die hij vanmiddag kreeg.

Ook goed, eigenlijk de moeite van de schoenen aantrekken niet waard ;-). Maar toch gingen we voor de 12 in Hengelo. Om 10 uur mochten  we starten. Het was een uitdaging om de auto nog kwijt te kunnen in de woonwijk. Zijn de buren blij mee, zo’n wandeltocht hier. Toen we bij het Wandelhuis kwamen was de meute net gestart. Toch was het bij de inschrijftafel nog best druk.

Tegen 10 uur waren ook wij ingeschreven en we gingen meteen op pad. En ook meteen Hengelo uit. Over het Twentekanaal, langs de sluis en linksaf langs het kanaal. Hier was een visserswedstrijd gaande dus wij hadden wat te bekijken, maar de vissers ook. Of ze er blij mee waren…

klein02Via een paadje omlaag moesten we een bruggetje over, die wel heel erg schuin hing. Gelukkig was hij niet glad want dan weet ik zeker dat meerdere mensen het water van dichtbij hadden gezien. We liepen richting het gebied Twekkelo. Veelal over asfalt wegen maar af en toe een zandpad. Na een kleine 4 km was er een kleine rust in de vorm van een auto en een tafel waar chocolademelk werd uitgedeeld. Lekker, maar ik hoefde niet.

Daarna gingen we langs de heuvel van Lansink verder Twekkelo in en kregen we iets mooiere paden. Meer bospaden en opengestelde wandelpaden. En die heb je hier genoeg ben ik onlangs achtergekomen dankzij de geocacheserie Cartoons.

klein03Het gebied kenmerkte zich ook door de vele zouthuisjes die hier langs de wegen staan, en de zouttorens die we iets minder vaak zagen.
Na 8 km waren we Landgoed Algoed, een boerderij waar we een binnenrust hadden. Een mooie locatie. Koffie was verkrijgbaar in de deel, de vrouwentempel volgens het bord bij de ingang. Na een kop koffie en een sanitaire stop gingen we weer verder.

De contouren van de Grolsch Veste doemden voor ons op en we liepen dan ook tot we bij Go Planet het kanaal weer overstaken. Daarna gingen we via de Fietssnelweg om het Kristalbad heen, een waterbergingsgebied met wandelpaden, uitkijktorens en een vogelkijkhut. Vervolgens waren we al snel weer in Hengelo, waar we nog even slingerden door een woonwijk. Eenmaal de woonwijk uit was het een kwestie van de Breemarsweg oversteken om daarna het Wandelhuis te bereiken. We meldden ons af, hebben een plaatje meegenomen voor het wandelboekje en zijn ook meteen weer weggegaan.

klein04

We hebben over deze 12,5 km 2,5 uur gelopen inclusief de 2 rusten. Het heeft heel even gemiezerd. De route was mooi, ik heb over paden gewandeld die ik nog niet kende, dat is altijd mooi als je in een gebied bent wat je al denkt te kennen.

Klik hieronder voor alle foto’s