Westerborkpad deel 4: Naarden/Bussum-Hilversum Sportpark – 24 mei – 25 km

01Vandaag lopen we weer een stukje verder over het Westerborkpad. Omdat ze bezig zijn met het spoor tussen Apeldoorn en Amersfoort staan we al om 8 uur op het station. Ik heb Janny en Dini even kennis laten maken met de fijne diensten van de Belastingdienst want we hebben onze fietsen daar in de fietsenstalling geplaatst. Hier staan ze veilig en nog dichterbij het perron dan de NS-stalling.

We moeten in Apeldoorn inderdaad overstappen naar de bus en in Amersfoort kunnen we met de trein weer verder. Zo hebben we al een lange reis achter de rug als we om 10 uur aankomen op de bestemming waar we vorige keer geëindigd zijn: station Naarden-Bussum.

02Het eerste stuk van de route gaat door Bussum. We treffen 2 andere wandelaars die ook het pad lopen maar dan nog een etappe verder dan ons. We lopen langs een Joodse synagoge en gaan daarna een vierkantje maken om de oude Joodse begraafplaats van Naarden te bekijken. Omdat het nu zondag is kunnen we er ook eens op. We kijken wat rond maar heel erg bijzonder is het hier niet.

We lopen weer terug richting het centrum van Bussum via een gewone, saaie straat. Als we weer vlakbij het centrum zijn gaan we een andere kant op en niet al te lang daarna zijn we plotseling op de heide. De Bussumerheide. We kunnen opeens eindeloos ver kijken en genieten van de zon en de stilte. In de verte zien we de bekende tv-mast staan die we ook vandaag nog heel lang zullen zien.

03Op een gegeven moment ogenblik gaan we een iets ander paadje volgen om een geocache te kunnen loggen. Op dit andere paadje liggen een heleboel Schotse hooglanders te luieren. Prachtig is dit toch altijd om te zien. Met een boogje lopen we er om heen en zoeken de cache. Daarna gaan we een heel klein stukje door het bos om daarna op het volgende open veld uit te komen. Hier staat de brem volop in bloei en is het veel geel wat we zien.

04Vlak voor het eind van dit mooie stuk gaan we even pauzeren en lunchen op een bankje. Omdat het zo stralend mooi weer is, is het echt genieten. Als we de heide afgaan zijn we in Hilversum, vlakbij station mediapark. Het gekleurde gebouw van Beeld en Geluid lacht ons toe vanaf de andere kant van het spoor. Wij volgen het spoor tot we bij centraal station zijn. Hier is het eerste de beste terras dat geopend is voor ons, want we hebben nu toch echt wel zin in een kop koffie. De koffie smaakt heerlijk en natuurlijk wordt ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om te plassen.

Na de rust worden we een straatje in geleid waar een Joodse familie heeft gewoond. Maar nergens is daarvan een spoor te vinden en in het boekje staat ook geen huisnummer genoemd. Een raar ommetje dus. We loggen nog een cache met uitzicht op het station en gaan dan onder het spoor door om het centrum van Hilversum in te lopen. Het is geen koopzondag dus we kunnen lekker rustig door de stad lopen en de gevels en andere gebouwen en kunstwerken bewonderen.

07We komen in een parkje terecht met veel monumentjes en kunstwerken en een steen uit het vernietigingskamp Mathausen. Er staat 1 kunstwerk bij dat er heel roestig en nietszeggend uitziet, maar als je goed kijkt herken je een hek met prikkeldraad en daar probeert dan iemand overheen te klimmen. Ik weet niet waarom, maar deze maakt indruk op me.

We lopen verder door Hilversum en komen weer langs een Joodse begraafplaats. Deze is gesloten dus we kunnen er geen kijkje nemen. We lopen langs een vijver en komen dan een beetje buiten de stad terecht. De weg gaat een heel lang stuk rechtdoor langs een drukke, wederom saaie weg.

08Het blijkt weer een lusje te zijn. Ditmaal om ons op het eind ervan langs een monument te leidden die ook slachtoffers herdenkt.
We nemen hier even rust bij de bankjes en lopen daarna het hele eind weer terug. Wel via een andere straat, en die is gelukkig iets leuker met meer bos en minder auto’s.

Dan gaan we eindelijk echt het bos weer in en komen we uiteindelijk op de Hoorneboegseheide terecht. Wederom een flink heideveld met heerlijke vergezichten. Ergens op de heide zoeken we ook nog weer een geocache, en als we die gevonden hebben is het 1 streep naar Hilversum Sportpark. We lopen via een pad dat ook wel bekend is van de Kennedymars Hilversum, het laatste stuk.

10Geheel volgens traditie hebben we voor de 4e keer de trein op 3 minuten na gemist. Maar gelukkig is hier nog een cafetaria en maken we van de gelegenheid gebruik om onszelf op een heerlijk ijsje te trakteren. De reis daarna verloopt voorspoedig en tegen 7 uur ben ik weer thuis.

Ik vond de etappe vandaag niet zo heel erg mooi qua route (op het bos en de heide na). Maar we weten dat het pad daar ook niet voor bedoeld is. Wel is het jammer dat er vierkantjes/lusjes zijn ingebouwd van enkele kilometers puur voor 1 monument of begraafplaats.

Klik hier voor alle foto’s