Marche de l’armee Diekirch (Lux) Dag 2 – 15 juni – 20 km

Na een fijne nachtrust in mijn tentje hebben we ook deze dag eerst met zn allen ontbeten om vervolgens rustig aan naar de startlocatie te lopen. Weer was het rond tienen voor we van start gingen. De eerste biertjes werden al verkocht. En eenmaal onderweg kwamen de eerste mensen van de korte afstanden zelfs al terug.

mini01We staken de rivier over en liepen vandaag richting het zuiden. Eerst werd de rivier een heel stuk gevolgd waarbij we door  het dorpje Gilsdorf kwamen.

Toen we van de rivier af gingen splitste eerst de 12km-lopers zich van ons af. Wij gingen vervolgens beginnen met klimmen. Een lange gemene klim volgde maar rustig aan lopend kwamen we natuurlijk vanzelf weer boven. Hier was het de moeite waard om even terug te kijken en zo een mooi uitzicht te hebben over het dal waarin Diekirch was gelegen.

Boven was midden in het bos ook gelijk de eerste rust. Er werd weer drinken uitgedeeld, dat zich goed liet smaken. Normaal hou ik absoluut niet van citroen, maar deze citroenlimonade ging er na zo’n klim gewoon in.

We liepen verder door de bossen tot we in het dorpje Folkendange waren. Hier konden we even lekker in de zon zitten. De kerk was ook open maar ik had geen zin om die te bezichtigen.

mini02We splitsten ons met de 40km lopers en liepen via open landwegen door naar Stegen. Bij aankomst was er een cafe met een blokhut waar we eerst even heerlijk hebben gerust. Lekker in de schaduw.
Af en toe volgde er een leuk paadje of weggetje, maar het was voornamelijk redelijk vlak asfalt wat we voor onze kiezen kregen.

De rust bij het cafeetje was niet de officiele rust, en toen we daar een kwartiertje later waren, tja konden we die ook niet overslaan 🙂 Dit was wel een hele gezellige rust. Er was van allerlei soorten gebak te koop, gebakken door de dorpsbewoners. De 40 was er hier ook weer bij en zodoende was het er lekker druk.
We kwamen hier Elly nog tegen, en ik sprak ook nog iemand die ik hier vorig jaar heb leren kennen en in het gehele jaar zo ongeveer overal tegenkwam.

mini03Vanaf Stegen was het niet ver meer naar Diekirch, maar het venijn zit hem hier in de staart. Er was nog een flinke heuvel waar we overheen moesten. Eerst omhoog, en vanaf de top weer steil omlaag. Gelukkig had het niet geregend want dan konden we rollend naar beneden. Vanaf de top hadden we weer een geweldig uitzicht, zowel over de camping waar we sliepen, als het finishterrein. Echter moesten we voor de finish nog een stukje omlopen.

Ik liep het laatste stukje met Syl en eenmaal in Diekirch kwamen we erachter dat de rest van de groep niet meer volgde. Zij waren naar de Deiwelselter/Devils altar geweest. Een flinke klim voor hen zodat het even duurde voor ze zich weer bij ons hadden gevoegd.

mini04Een klein stukje volgde nog voor we ons konden afmelden bij de finish. Er werd een IML-stempel gehaald, en eentje voor het wandelboekje. Ik kreeg de versierselen voor mijn medaille en daarna hebben we met zn allen weer wat gedronken. Dit keer ook maar gegeten want dan hoefden we dat ook niet meer te doen.

Het lopen zat er weer op, en het was erg leuk geweest. De 20 km hier beviel me wel. Lekker relaxed, echt een vakantiegevoel krijg je hier. Ook was het 2 dagen prachtig warm weer, de afgelopen 10 jaar was dat niet meer voorgekomen, had het altijd 1 dag geregend.

Op maandagmorgen hebben we onze spullen opgeruimd en ingepakt en heb ik nog een korte cache-wandeling uitgezocht en gelopen met Rolf. Ook weer eentje die de moeite waard was. Vervolgens zijn we teruggereden naar Nederland en zat dit leuke weekend er weer op.

Klik hier voor alle foto’s