Marche de l’armee Diekirch (Lux) Dag 1 – 14 juni – 20 km

De IML van Luxemburg is me vorig jaar zo goed bevallen dat ik al snel besloot om dit jaar weer af te reizen naar Diekirch. Zo gezegd zo gepland. Rolf Breemes wilde ook graag mee dus hij reed met mij mee zodat we de benzinekosten konden delen. Ik had weer gereserveerd op camping Gritt, maar dit bleek niet helemaal goed te zijn gegaan. Gelukkig was er nog wel een plekje voor ons vrij en stonden we met onze tentjes naast Syl, Ben, Gery en hun familie.

Vrijdagmorgen vroeg haalde ik Rolf al op om op tijd in Luxemburg aan te komen zodat ik daar nog wat kon cachen. Ik wilde erg graag naar het Mullerthal, klein Zwitserland genoemd. Ik had daar een mooi wandelcache uitgezocht en dat gebied was dan ook adembenemend mooi. Helaas kwam ik er daar ook achter dat ik mijn fotocamera wel mee had genomen maar dat de accu nog thuis aan de lading hing 🙁 Ik heb maar foto’s gemaakt met mijn telefoon en geleend van Rolf, en tijdens de tweedaagse heb ik de camera van Syl in bruikleen gehad.

Tegen de avond kwamen we op de camping aan en hebben we de tentjes opgezet. Daarna hebben we boodschappen gedaan en vervolgens konden we de wedstrijd Nederland-Spanje kijken. Ondertussen waren we ook al op het evenemententerrein geweest om ons aan te melden voor de 2daagse.

mini01Ik had al snel bedacht dat ik voor 2×20 km zou gaan. Ik hoefde geen kilometers te maken, kwam nu voor de sfeer, en de 40 was hier best nog wel pittig. De rest van de groep ging ook voor de 20 km.
Omdat we dan toch 20 km liepen hadden we het aan de tijd. We konden uitslapen, lekker rustig ontbijten met z’n allen en vervolgens lopend naar de start. Iets dat ik met 40 km ook niet zou doen want het was toch nog dik 20 minuten lopen vanaf de camping.

mini02Zo rond de klok van 10 uur gingen we dan eens van start. Normaal gesproken loop je alleen op zo’n tijdstip, hier niet. Je liep hier nog midden in de massa. Alle wandelaars komen hier toch voor de sfeer en het relaxte lopen. Dat beviel mij ook wel!

Zoals vorig jaar gingen we eerst door het centrum van Diekirch om meteen daarna te beginnen aan de eerste klim. Een flinke klim. Ik was blij dat ik boven was, en daar was dan ook al de eerste rust met drinken.

mini03

We daalden weer iets en kregen daarna een paar onverharde paden en kwamen tot de conclusie dat de volgende verzorgingspost weggehaald was. Slecht een controle kregen we. Nadat we door het gebied hadden geslingerd en vele mooie doorkijkjes hadden gehad was er weer een rustpost waar ik even op de grond heb gezeten. Na deze rust kwam er weer een flinke klim.

mini04Terwijl ik beneden stond en alle mensen boven mij uit zag torenen door de vele bochten in deze klim, keek ik tegen het klimmen op. Maar toen ik eenmaal bezig was bleek het toch allemaal wel weer mee te vallen. Gewoon rustig aan, voetje voor voetje, en je komt vanzelf boven.

Boven waren we in een dorpje aangekomen en tegenover de kerk namen we plaats op een bankje. Ik zag dat de muziekboxen op het kerkhof geplaatst waren, dat vond ik toch wel respectloos!

mini05We liepen weer verder en kregen een flink steil bospad omlaag te verduren. Wel een prachtig paadje overigens. Eenmaal beneden waren we in Erpeldange en gingen we even van de route af om een toilet op te zoeken. Bij deze horeca had het GGG ook plaatsgenomen.

Wij gingen al snel weer verder, er stond weer een klim te wachten. Lekker rustig aan klom ik weer naar boven en boven was er ook weer een wagenrust. Hier kwamen vele bekenden bij elkaar en zaten we in een grote groep gezellig te rusten.

mini06Vervolgens mochten we de afdaling weer maken om in Diekirch uit te komen. Syl en ik namen een lekker ijsje en na een flinke lus door de stad kwamen we tegen half 5 weer aan bij de grote tent waar we ons afmeldden. We dronken nog wat en liepen vervolgens terug naar de camping.

Na een lekkere douche en een bbq, konden we nog een flinke tijd bij elkaar zitten tot het af begon te koelen en donker werd en ik toch maar mijn tent op zocht.